teisipäev, 25. oktoober 2022

Õpetaja Katrin Meinart töövarjuna Prantsusmaal

2.-5. maini 2022 viibisin Bordeaux äärelinnas Pessac’is töövarjuna meie partnerkoolis

Collège Assomption Jeanne d’Arc St Joseph. Väikelinnale omaselt puhas ja hubane 

Pessac on Bordeaux suhtes umbes nii nagu meil Viimsi - Bordeaux kesklinnast mitte

väga kaugel ja korraliku ühistranspordi ühendusega. Edasi ookeani poole jäävad

vaatamisväärsused Arcachon ja Dune du Pilat.

Collège Assomption Jeanne d’Arc St Joseph kuulub Assomption gruppi.Tegemist on

katoliiklike koolide piirkondlik ühendusega, mis koondab umbes 70 kooli Gironde’i

piirkonnas. Mind võtsid soojalt vastu ja aitasid koolielu erinevatest aspektidest ülevaadet

saada kooli direktor  Pierre Landèche ja juhiabid Corinne Voland ning Cassou (pildil).


Kool sarnaneb mitmes osas meie kooliga - seal on olemas kõik kooliastmed algkoolist

gümnaasiumini. Algkool asub veidi eemal, umbes 10 min jalutuskäigu kaugusel omaette

majas. Põhikool ja gümnaasium on seevastu ühes ja samas kandilisele number 8-le

sarnanevas koolikompleksis. Kummalgi kooliastmel on oma siseõu. Nende vahel, 

keskmises osas paiknevad õpetajate tuba, juhtkonna ruumid, mediateek, arstiabi punkt,

õpilaste toetuskeskus jms


Kooli esmamulje algab väravast, õigemini juba selle eest - linna keskosas paiknev ilusa

kujundusega väljak, kuhu õpilased saabuvad nii jalgsi, rattaga ja mõnel juhul ka autodega

(neid nägi pigem vähe, ju lasti lapsed kusagil eemal autodest välja) - lõi juba enne sisenemist

rahuliku tasakaalustatud tunde. 



Kooli siseõues püüdis pilku õpilaste enda kavandatud ja maalitud sein. Tegemist oli ühe kohaliku kunstniku ja koolilaste koostööprojektiga, et muidu liiga kõledat seina elavdada. Kuna Prantsusmaal koolilapsed saadetekse iga tunni lõpus klassidest välja õue, siis on sisehoovide kujundusel väga määrav roll kooli sisekliima kujundamisel.



Esmaspäeval kohtusin-vestlesin erinevate kooliastmete ja juhtkonna liikmete ning õpetajatega ning külastasin prantsuse keele ja kirjanduse, inglise keele, hispaania keele  ning loodusteaduste (SVT - Sciences et Vie de la Terre) tunde. Inglise keele tunnis sattusin “ajakapslisse” - õpilastel oli igaühel kaasas ajakapsel ehk karp, kuhu nad olid pidanud valima kolm olulist asja, mida säilitada järgnevatele põlvedele. Loomulikult pidid nad õpitavas võõrkeeles oma valikut tutvustama ja põhjendama - võtsin kaasa nii idee enda kui ingliskeelsed juhised :-)



Teisipäeva hommikut alustasin koos kooli tugiteenuste töötajatega. Selles valdkonnas köitis tähelepanu nende lähenemisviis probleemsete laste ja eriti erivajadustega laste märkamisel ning vastavalt toetussüsteemid nii lastele kui õpetajatele. Uudsena mõjus näiteks tugiisikutega ruum, kuhu õpilane saab igal hetkel iga murega pöörduda ja kust ta siis kas kohest tuge ja abi saab, või siis aidatakse vajadusel edasi sobiva inimese juurde. Samuti suhtlus lastevanematega. See ei puudutanud küll otseselt mu õpirände põhieesmärki, aga kuna olen ka klassijuhataja, siis tõin endale kaasa paar mõtet-nippi, mida igapäevatöös kasutada annaks. Huvitavamateks tundideks olid sedapuhku inglise keele ja kunstiõpetuse tunnid nooremas kooliastmes.


Mulle kui keeleõpetajale pakub huvi võõrkeele võimalik lõimimine erinevate õppeainetega (nt kunst, loodusteadused, kirjandus…). Kunstitunnis sattusin perspektiivi õpetusele, kus õpilased pidid mööblit tuppa paigutama. See ülesanne nõudis nii loogikat, tähelepanelikkust kui fantaasiat. Sarnast ülesannet oleks tore kasutada näiteks meie 3.-4. klassis II poolaastal  koostöös kunstiõpetajaga. Loen seda osa praktikast kõige rikastavamaks nii otseste materjalide osas, mida kaasa tõin, kui praktiliste näidete kohtalt. 



Neljapäeval osalesin lisaks tundide külastusele ka kahel koosolekul, kus sain parema ettekujutuse õppeasutuse töökorraldusest ja juhtimisest ning kaasatud inimeste ringist. Tunnikülastustest olid huvitavamad Histoire géographie (ajalugu ja geograafia koos), kus tuli jutuks Ukraina sõda ja selle ajalooline taust,  Physique Chimie (füüsika ja keemia koos) ja Humanité Littérature Philosophie. (Inimkonna kirjandus ja filosoofia). See viimane neist oli gümnaasiumiastme tund, kus me kogu klassiga, mina koos õpilastega, lausa neelasime õpetaja iga sõna.





Neljapäeval osalesin lisaks tundide külastusele ka kahel koosolekul, kus sain parema ettekujutuse

õppeasutuse töökorraldusest ja juhtimisest ning kaasatud inimeste ringist. Tunnikülastustest olid

huvitavamad Histoire géographie (ajalugu ja geograafia koos), kus tuli jutuks Ukraina sõda ja selle

ajalooline taust,  Physique Chimie (füüsika ja keemia koos) ja Humanité Littérature Philosophie.

(Inimkonna kirjandus ja filosoofia). See viimane neist oli gümnaasiumiastme tund, kus me kogu

klassiga, mina koos õpilastega, lausa neelasime õpetaja iga sõna.




Reede tuli kuidagi liiga ruttu: viimased tunnikülastused, tutvumine Mediateegi ehk raamatukoguga lahkumislõuna keskväljaku restoranis ning kokkuvõttev vestlusring… See nädal oligi lõpule jõudnud. Lahkumisel jäi kõlama lootus taaskohtumisele Tallinnas.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Õpetaja Indrek Riigor töövarjuna Soomes

9.- 13. maini 2022 viibisin töövarjuna Helsingi Munkkiniemi Yhteiskoulu's. Kool on meie kooli sõpruskool, lisaks kogemuste saamisele oli...